Ik heb een vraag
Adresgegevens
Mariënrade 3
8091 XS Wezep
038 - 799 9008 Contact Ik heb een vraag
Peuter

Wat kan een peuter met media?

‘Samen’ is het sleutelwoord in de mediaopvoeding van peuters.

Peuters hebben bij het gebruik van media nog altijd begeleiding nodig van een volwassene. Als je kind bijna naar de basisschool gaat, kan het wel steeds vaker zelfstandig even tv-kijken, aan de computer (met een speciale kinderbrowser of internetfilter) of met een tablet spelen. Maar je kind vindt het nog steeds het allerleukste om dat samen met jou te doen.

Educatieve inhoud

Oudere peuters beginnen plezier te krijgen in programma’s waar ze iets van leren. Bijvoorbeeld 'Het Zandkasteel' en 'Koekeloere' (van de publieke omroep). Maar ook 'K3' en 'Kabouter Plop' worden interessant. Net als de programma’s van Nick Jr. Deze zijn speciaal bedoeld voor kinderen vanaf drie jaar, zoals 'Dora' en 'Diego'.

Ze gaan dit leuk vinden omdat kinderen vanaf drie jaar langer de aandacht kunnen vasthouden en daardoor een verhaallijn kunnen volgen. Let er wel op dat het verhaal altijd goed moet aflopen. Te veel spanning of griezelen kan je peuter nog niet aan.

Nog niet zelfstandig

De meeste peuters kunnen nog niet zelfstandig met media aan de gang. Je kind kan de knoppen vaak wel al bedienen, maar heeft jou nodig om alles te kunnen begrijpen. Je kind wil ook graag praten over wat het ziet.

Laat je peuter dus niet alleen met media (tv, computer, tablet). Je kind kan hooguit even alleen zijn met een boek dat het al goed kent. Ook als je samen al vaker iets gedaan hebt op een tablet, kan je kind het wel eens een keer alleen. Dan heeft je peuter het plezier van de herhaling, maar ook de herinnering van ‘samen’.

Nadoen wat ze op tv zien

Steeds vaker merk je dat je kind naspeelt wat het op tv heeft gezien. Angstige momenten of agressie kun je terugzien in het spel van drie- tot vijfjarigen. Dat is een manier om ervaringen te verwerken. Als je dat ziet, help je kind dan door te vertellen wat het voelt, want dat kan je peuter zelf nog niet. Zo leert je kind wat ‘blij’, ‘bang’, ‘verdrietig’ en ‘boos’ is, en kan het ook leren omgaan met al die gevoelens.

Vanaf anderhalf jaar kan je kind meer

Vanaf 18 maanden (anderhalf jaar) begrijpt je kind beter wat het op een beeldscherm ziet. Je kind weet dan dat een ronde vorm bijvoorbeeld een bal kan zijn. Je peuter praat dan ook al wat en begint zijn eerste twee-woordzinnen te zeggen. In deze fase kan je kind verhaaltjes begrijpen, iets met een begin en een eind. Je merkt dat je kind ineens anders naar tv-programma's kijkt en zich langer kan concentreren omdat het wil weten hoe een verhaal afloopt.

Verhalen

Vanaf tweeënhalf jaar vinden alle kinderen verhalen leuk. Je kind kan naar Sesamstraat kijken en begrijpt de grapjes in de Teletubies. Je kind gaat dan ook vragen stellen over wat het ziet. Je kunt dat stimuleren door zelf vragen te stellen. Als je kind iets niet begrijpt kan het bang worden. Je kind kan ook verdrietig worden door wat het ziet.

Doen alsof

Op deze leeftijd gaat je kind de dingen die het ziet, ook naspelen in een fantasiespel. Dit 'doen alsof' is een belangrijke stap in de ontwikkeling van je kind. Het gaat 'vadertje-en-moedertje' spelen en nadoen wat het volwassenen ziet doen. Maar als je kind in zijn spel iets geks laat zien waarvan je niet weet waar het vandaan komt, kan het dus ook iets zijn wat je kind op tv of op internet gezien heeft.

 

Goedgekeurde informatie!

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Betrouwbare bron Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 038 - 799 9008 of stel hier je vraag